آزمون‌های سال 1402 بروز رسانی شدند ( برای مشاهده کلیک کنید)
تند خوانی (روش ها، تکنیک ها و تمرین ها)

جدیدترین سوالات استخدامی

Search
زمان مطالعه : 1 دقیقه

آنچه در این پست خواهید دید

 

می‌خواهید با سرعت بیشتری مطالعه کنید و درک بیشتری از مطلب داشته باشید؛ تندخوانی چیست؟ چگونه می‌توان همه کتاب‌ها را تندخوانی کرد؟ تندخوانی، یعنی این که با سرعت بیشتری مطالعه کنیم و درک بیشتری هم داشته باشیم. در این مطلب می‌خواهیم پیشرفته ترین تمرینات تندخوانی را انجام دهیم تا با سرعت بیشتری کتاب‌های خود را تمام کنیم.

نکته مهم این است که آموزش تندخوانی پیشرفته با سال‌های قبل کاملا متفاوت است و برای یادگیری این مهارت مهم زندگی شما می‌توانید در کمتر از 3 روز بصورت کامل آن را یاد بگیرید. اما قرار است بعد از این سه روز چه اتفاقی برای شما بیافتد؟ زمانی که مهارت تندخوانی را یاد بگیرید دیگر:

  • حواستان پرت نمی‌شود و نیازی نیست به عقب برگردید.
  • هنگام مطالعه خوابتان نمی‌گیرد.
  • افزایش سرعت شما باعث افزایش درک مطلب و تمرکز شما می‌شود.
  • از مطالعه کردن خسته نمی‌شوید.
  • می‌توانید روزی یک کتاب را مطالعه کنید و دیگر حس عقب ماندگی را نداشته باشید.
تند خوانی (روش، تکنیک و تمرین)
موفقیت در تند خوانی- استخدام آینده

آماده برای بهترین تمرینات تندخوانی

من دارم از نوشتن این مطلب لذت میبرم:) شما چی، از خوندن اون لذت میبری؟
هدف مقاله تندخوانی این است که برای همیشه با سرعت بیشتر مطالعه کنید، بیشتر درک کنید و اطلاعات را سریع‌تر و در زمان درست به خاطر آوردید. کسانی که سرعت مطالعه پایینی دارند معمولا از کتاب خواندن خسته می‌شوند. بخاطر همین است که میانگین ساعت مطالعه در کشور ما خیلی پایین است. می‌خواهیم این مشکل را حل کنیم. بنابراین اگر این مطلب برای شما مفید و کاربردی بود لطفا آن را برای دیگران ارسال کنید. برای نتیجه گرفتن از این مطلب فقط کافیست به تمریناتی که ارائه می‌شود را انجام دهید تا از مطالعه کتاب‌هایتان لذت ببرید. یک نفس عمیق بکشید تا درک بهتری داشته باشید و به ادامه مطلب بپردازید.

خیلی از ما می‌خواهیم کتاب‌های درسی یا مورد علاقه خود را مطالعه کنیم، اما به خاطر این که فکر می‌کنیم از ما زمان زیادی می‌گیرد، آن‌ها را مطالعه نمی‌کنیم و خیلی از کتاب‌‌هایمان را در کتابخانه قرار دادیم تا خاک بخورند. بعد از این مطلب می‌توانید شروع به مطالعه کتاب‌هایی که دوست دارید کنید و از خواندن آن‌ها لذت ببرید. گام به گام در کنار من باشید تا این مهارت فوق‌العاده را یاد بگیریم.

سرعت مطالعه واقعی خود را بسنجید (تست تندخوانی)

اگر می‌خواهید سرعت مطالعه خود را محاسبه کنید قبل از این که شروع به پاراگراف بعدی کنید، کرنومتر خود را فعال کنید و شروع به مطالعه این متن کنید. این یک آزمون واقعی است و می‌خواهیم صادقانه سرعت مطالعه خود را متوجه شویم. نکته مهم این است که اگر می‌خواهید سرعت واقعی خود را متوجه شوید فیلم‌ها را مشاهده نکنید و روی لینک‌های دیگر کلیک نکنید. یادتان باشد برای این کار باید تمام متن را مطالعه کنید. حالا می‌توانید کرنومتر را فعال کرده و شروع کنید.

آموزش تندخوانی پیشرفته در سال 2021

روش تندخوانی که در این مطلب یاد می‌گیریم برگرفته از دانشگاه هاروارد آمریکا است. متاسفانه در کشور ما مهارت تند خوانی در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش داده نمی‌شود. در حالی که تند خوانی و دقیق خوانی، پیش نیاز دانشگاه‌ها برتر دنیا هست. چون اگر دانشجو‌ها نتوانند با سرعت بیشتر و درک بالاتر مطالعه کنند، نمی‌توانند کتاب‌های خود را به اتمام برسانند. بنابراین دانشگاه‌های برتر دنیا، از جمله هاروارد مهارت تندخوانی را یاد دانشجوهای خود می‌دهد. این موضوع را نگفتم که ناراحت بشید، ما به دنبال بهانه نیستیم. گفتم که اگر این مهارت را یاد بگیرید خیلی راحت‌تر می‌توانید به خواسته‌های خود در مطالعه دست پیدا کنید.

روش دانشگاه هاروارد برای آموزش تندخوانی چیست؟

دانشگاه هاروارد در ابتدا سعی می‌کند با نمایش جملات روی صفحه نمایشگر با سرعت‌های مختلف مسیر عصبی تندخوانی را در ذهن افراد بسازند.

موضوع را برایتان کمی ساده‌تر کنم. دانشگاه هاروارد در ابتدا از یک نرم افزار برای تغییر سرعت عبور کلمات استفاده می‌کند. گاهی اوقات این سرعت را تا 2500 کلمه در دقیقه افزایش می‌دهد که چشم دانشجو‌ها سرعت مطالعه بالا را درک کنند.

دومین گام دانشگاه هاروارد تمرینات تندخوانی هست که تعدادی از آن‌ها را در همین مقاله یاد می‌گیرید. بعد از این که دانشجوها تمرینات را انجام دادند، برای آزمون آماده می‌شوند. لطفا یک نفس عمیق بکش و با حس خوب ادامه بده:)

به آن‌ها یک متن 5000 کلمه‌ای نمایش می‌دهند و مدت زمان مطالعه آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند. در انتها باید به 10 سوال از متن پاسخ دهند. اگر سرعت مطالعه آن‌ها بالای 600 کلمه در قیقه باشد و بتوانند به بیش از 8 سوال پاسخ دهند، می‌توانند برای شروع به تحصیل در این دانشگاه‌ها آماده شوند. تا جایی که در این مقاله امکان دارد روش دانشگاه هاروارد را یاد می‌گیریم. آماده برای شروع تمرینات تندخوانی هستید؟

تند خوانی (روش، تکنیک و تمرین)
تند خوانی (روش، تکنیک و تمرین)

چگونه تندخوانی کنیم؟

ما هر مهارتی را می‌توانیم یاد بگیریم فقط کافیست مسیر عصبی آن را بسازیم. هر مهارتی که فکرش را بکنید، قادر به یادگیری آن هستید. می‌خواهیم به روش علمی یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم مهارت‌های مختلف را یاد بگیریم. اول از همه باید به این باور برسیم که نه تنها مهارت تندخوانی بلکه هر مهارتی را می‌توانیم یاد بگیریم. کافیست یک سری اتفاقات در مغز شما رخ دهد.

شروع آموزش تندخوانی پیشرفته

اگر بخواهیم واقعا سرعت مطالعه بالایی داشته باشیم باید بتوانیم اطلاعات را فقط از طریق چشم درک کنیم. یعنی با مشاهده کردن نوشته‌ها بتوانیم درک مفهومی بالایی داشته باشیم. زمانی که یک فرد با شما صحبت می‌کند، شما اطلاعات را فقط از طریق گوشتان متوجه می‌شوید. به تفسیری دیگر انتقال اطلاعات فقط از یک کانال حسی وارد می‌شود که آن هم حس شنوایی ما انسان‌ها است.

اگر بخواهیم هنگام مطالعه زمزمه کنیم یا بلند‌خوانی کنیم طبیعتاً میزان سرعت یادگیری ما کم می‌شود. شما فقط باید چشمتان اطلاعات را ببیند و مغز‌تان درک کند. اگر شما تازه می‌خواهید مهارت تندخوانی را یاد بگیرید فعلا تمرینات ساده آن را انجام دهید. میدانم که دوست دارید با چشم مطالعه کنید و از ذهن خوانی هم خلاص شوید. اما برای حرفه‌ای شدن نیاز هست که ابتدا تمرینات ساده تندخوانی را انجام دهید.

آموزش تندخوانی با شناخت عادت های اشتباه

در اولین گام آموزش تندخوانی باید بدانیم چه عواملی سرعت مطالعه ما را کاهش می‌دهند. در کنار هم می‌خواهیم این عوامل را شناسایی کنیم. تکنیک‌هایی یاد می‌گیریم که بتوانیم در همان لحظه سرعت مطالعه خود را بیشتر کنیم. آماده باشید تا مچ خودتان را در عادت های اشتباه مطالعه بگیرید. وقت آن رسیده است که مهم‌ترین عوامل کاهش دهنده سرعت مطالعه را پیدا کنیم.

 لب خوانی و ذهن خوانی هنگام مطالعه:

اگر می‌خواهید سرعت بیشتری را در مطالعه تجربه کنید و از آن این سرعت بالا لذت ببرید، لب خوانی و یا ذهن خوانی را کنار بگذارید چون سرعت ما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. متاسفانه در مدرسه به ما گفتند که مطالب را بلند بخوانید و آن‌ها را زمزمه کنید.
همین کار باعث شد سرعت ما تا حد زیادی کمتر شود. ما فقط باید از یک کانال ارتباطی اطلاعات را درک کنیم. زمانی که شما دارید صحبت‌های یک فردی را می‌شنوید، اطلاعات فقط از طریق گوش وارد مغز‌تان می‌شود و شما مفهوم آن را متوجه می‌شوید.

ترک عادت‌های بد مطالعه

در مطالعه ما باید از طریق چشم ببینیم و مغزمان این اطلاعات را درک کند. برای این که بتوانیم لب خوانی و ذهن خوانی را از بین ببریم باید تمرین انجام دهیم که در ادامه تمرینات تندخوانی را یاد می‌گیریم. از شما می‌خواهم حین مطالعه این مقاله به هیچ عنوان لب‌خوانی نکنید.

از همین الان این تمرین را شروع کنید و سعی کنید دیگر لب‌خوانی نکنید. فقط با نگاه کردن روی کلمات تلاش کنید محتوا را متوجه شوید. شاید در ابتدا کمی سخت باشد ولی قول میدهم به راحتی بعد از چند دقیقه بتوانید این کار را با سرعت و درک بیشتری انجام دهید. یک نفس عمیق بکشید تا درک بهتری داشته باشید و به ادامه مطلب بپردازید.

به عقب برگشتن حین مطالعه:

در آموزش تندخوانی باید یک‌سری از عادت‌های بد خود را از بین ببریم. یکی از عادت‌های بدی که در مطالعه داریم این است که زمانی که مطلب را متوجه نمی‌شویم، ناخودآگاه به عقب بر می‌گردیم. در واقع مغز خود را شرطی کرده‌ایم. مغز ما به خوبی میداند که اگر هنگام مطالعه دچار حواس‌پرتی شود، ما به عقب برگشته و دوباره مطالعه را شروع می‌کنیم. برای درک این موضوع و برای این که زود‌‌تر این عادت بد را از بین ببرید، فیلم پایین را مشاهده کنید.

خب همان‌طور که مشاهده کردید برای این که بتوانیم به سرعت ‌های بالا‌‌تری در مطالعه دست پیدا کنیم، باید به صورت مداوم و سریع به مطالعه خود ادامه دهیم. با اصلاح تغییر در رفتار خودمان می‌توانیم این عادت را از بین ببریم. شاید کمی در ابتدا سخت باشد ولی کمی مداومت برای به عقب بازنگشتن، به شما کمک می‌کند که به سرعت بیشتری حین مطالعه دست پیدا کنید و سر انجام به درک بیشتری هم خواهید رسید.

از شما می‌خواهم همین الان از این تمرین استفاده کنید و به هیچ عنوان به عقب بازنگردید. حتی چند کلمه هم به عقب بازنگردید. اگر قسمتی از متن را متوجه نشدید یک علامت یا یک نشانه کنار آن خط برای خود بگذارید. معمولا نشانه گذاری روی کتاب‌ها بسیار ساده‌تر می‌توانیم انجام دهیم. شما با یک علامت ضربدر می‌توانید برای خود مشخص کنید که قسمتی از متن را متوجه نشدید.

 گم‌‌کردن خطوط

یکی از عواملی که باعث می‌شود سرعت مطالعه پایینی داشته باشیم، گم کردن خطوط است. مثلا در هنگام مطالعه به جای این که به یک خط پایین بریم، به دو خط پایین‌تر رفته و دچار سردگمی می‌شویم. البته خیلی از دوستان همان خطی که مطالعه کردن را دوباره می‌خوانند. چه اتفاقی می‌افتد؟ در واقع زمانی که این اتفاق می‌افتد داستان کتاب از ذهن شما دور می‌شود و همین باعث می‌شود که شما از چند خط قبل تر شروع کنید تا موضوع را دوباره درک کنید. آموزش اصولی تندخوانی را جدی بگیرید چون واقعا به موفقیت ما در زندگی کمک می‌کند.

 

تمرین‌ های تندخوانی پیشرفته

در ادامه مشاهده خواهید کرد همانگونه که تندخوانی را آموزش می‌‌گیریم، تمرینات را گام به گام اجرا می‌کنیم که بتوانیم سریعاً سرعت مطالعه خود را بیشتر کنیم. نکته مهم بعدی، تمرکز هنگام تندخوانی است. اگر تمرکز نداشته باشیم، طبیعتا تندخوانی برای ما فایده‌ چندانی ندارد. مخصوصا اگر بخواهیم مهارت تندخوانی را اصولی یاد بگیریم. از این به بعد هنگام مطالعه از یک راهنما برای چشم خود استفاده کنید. راهنمایی که هم باعث شود خطوط را گم نکنید و هم عاملی باشد که سرعت مطالعه خود را بیشتر کنید.

اجرایی کردن تکنیک سوم آموزش تندخوانی

سومین تکنیکی که در تندخوانی برای کنکور باید بدانید این است که انگشت خود را زیر خطوط به حرکت در آورید و از آن به عنوان یک راهنمای خوب استفاده کنید. چشم ما برای مطالعه به یک راهبر نیاز دارد. همین الان می‌خواهم شما کاری ساده را انجام دهید. لطفا در فضا یک دایره به رنگ آبی در فاصله‌ای از خود رسم کنید و سعی کنید آن را مشاهده کنید. این کار را انجام دهید سپس به ادامه مطالعه متن بپردازید.
خب حالا می‌خواهم از نوک انگشت خود کمک بگیرید. یک دایره با انگشت در فضا رسم کنید و سعی کنید نوک انگشت خود را مشاهده کنید. لطفا این کار را انجام دهید.

طبیعتاً متوجه نکته ساده‌ای شدید؛ وقتی که از انگشت خودتان برای ترسیم دایره در فضا استفاده کردید خیلی راحت‌تر توانستید آن دایره را رسم کنید. چشم ما هنگام مطالعه بهتر است یک راهنمای خوب داشته باشد.

راهکار بهتر برای سرعت مطالعه بیشتر

حین مطالعه می‌توانید به جای انگشت از یک مداد یا هر چیز دیگر استفاده کنید. ولی مهم است که این کار را انجام دهید. از شما می‌خواهم که همین الان این تمرین را هم به تمرینات قبلی اضافه کنید. اگر دارید این متن را با موبایل مطالعه می‌کنید از انگشت خود استفاده کنید و آن را زیر خطوط حرکت دهید و اگر دارید با کامپیوتر این متن را می‌خوانید با استفاده از ماوس این کار را انجام دهید.

یک نکته مهم و کلیدی برای افزایش سرعت مطالعه بیشتر میخواهم با شما به اشتراک بگذارم که همین الان می‌توانید نتیجه آن را احساس کنید. سعی کنید کمی سرعت حرکت انگشت خود یا ماوس (اگر با کامپیوتر هستید) را زیر خطوطی که می‌خوانید، بیشتر از قبل کنید.

عملگرا باشید

این کار را همین الان انجام دهید و بعد از مدت زمانی خودتان درک خواهید کرد که دارید با سرعت بیشتری مطالعه می‌کنید. همین کار ساده باعث می‌شود که تمرکز بیشتری داشته باشید و بعد از مدتی محتوایی که می‌خوانید را بیشتر از قبل درک کنید.

مکث بیش از حد روی کلمات حین مطالعه:

یکی از دلایل اصلی برای این که حین مطالعه دچار خواب ‌آلودگی می‌شویم این است که مکث می‌کنیم. اگر شما چشم‌های فردی را هنگام مطالعه نگاه کنید که به صورت معمولی مطالعه می‌کند، متوجه می‌شوید که چشم آن شخص، یک کلمه را مشاهده کرده و بعد از چند صدم ثانیه حرکت کرده و روی کلمه بعدی دوباره مکث کوتاهی کرده و دوباره شروع به حرکت می‌کند. دقیقا با نگاه کردن به چشم‌های این افراد متوجه می‌شوید که چشم‌های آن‌ها دارد تیک می‌خورد. یعنی یک کلمه را مشاهده کرده و بعد از خوردن تیک روی کلمه بعدی می‌رود.

چرا موقع مطالعه خواب‌مان می‌گیرد؟

زمانی که چشم‌های ما تیک بخورد، هورمونی به اسم ملاتونین در بدن ترشح می‌شود. ملاتونین قرص طبیعی خواب است. حتی اگر 8 ساعت هم خوابیده باشید پس از ترشح این هورمون در بدن‌‌تان دچار خواب‌آلودگی می‌شوید. بنابراین برای این که حین مطالعه سرحال و پر انرژی باشیم باید در مطالعه چشم‌‌هایمان روی کلمات سُر بخورد.

یعنی به راحتی و بدون هیچ مکثی از کلمات عبور کنیم و بعد از کمی تمرین درک بیشتری هم داشته باشیم. بنابراین همین الان که دارید انگشت خود را زیر خطوط حرکت می‌دهید سعی کنید سرعت خود را کمی بیشتر از قبل بالا ببرید.

تمرین افزایش سرعت مطالعه

در تمرین پایین چشم‌های خود را روی حرف‌های x سُر دهید. این کار با سرعت بالا انجام دهید و سعی کنید که هر x را واضح مشاهده کنید. فقط یادتان نرود که از انگشت خود هنگام تمرین به عنوان راهنما استفاده کنید.

تمرین افزایش سرعت مطالعه

محدودیت حوزه دید هنگام مطالعه

یکی از عوامل اصلی که سرعت مطالعه پایینی داریم این است که چشم‌ها‌یمان را تقویت نکرده‌ایم. همان طور که در باشگاه‌های بدن سازی بدن خود را قوی‌تر و سلامتی خود را بیشتر می‌کنیم باید چشم‌های خودمان را تقویت کنیم. همین الان روی همین بخش از متن چشم‌های خود را نگه دارید. چند کلمه را می‌توانید هم زمان در یک قسمت مشاهده کنید. به حوزه دید خودتان چه نمره‌ای می‌دهید؟

ما باید بتوانیم زمانی که روی یک کلمه نگاه می‌کنیم، تمامی کلمات آن خط را متوجه شویم. یعنی اگر چشم‌های خود را تقویت کنید می‌توانید بدون این که چشم خود را حرکت دهید، تمام طول یک خط را مشاهده کنید و آن را واضح و شفاف ببینید.

تمرینات تقویت چشم که در ادامه خواهم گفت سرعت مطالعه شما را می‌تواند تا چندین برابر افزایش دهد. البته مطمئنم که اگر تا به اینجا تمرینات تندخوانی برای کنکور را انجام داده باشید سرعت مطالعه خود را بیشتر کردید. اما می‌خواهم چند تمرین برای افزایش حوزه دید به شما معرفی کنم.

تمرین‌ها و آموزش های تندخوانی پیشرفته چیست؟ (آموزش تندخوانی برای کنکور)

اسم تمرین مهمی که الان می‌خواهم توضیح دهم، تمرین ستاره است. این تمرین بسیار ساده است و به شما کمک می‌کند حوزه دید خود را تا حد قابل قبولی تقویت کنید. لطفا تصویر زیر را مشاهده کنید. (نفس عمیق رو هم فراموش نکنید دیگه:)

تند خوانی (روش، تکنیک و تمرین)
تند خوانی (روش، تکنیک و تمرین)

کافیست یک برگه  A3 برای خود آماده کنید و آن را در محل رفت و آمد خود قرار دهید. اگر برگه A3 ندارید از دو عدد برگه A4 استفاده کنید. یک ستاره رسم کنید و چشم‌های خود را در جهت اضلاع آن حرکت دهید. هر چه این فاصله نزدیک‌تر باشد به چشم‌های شما بیشتر فشار می‌آورد و در نتیجه تمرین بهتری انجام می‌دهید. بهترین فاصله از صورت تا برگه ستاره، یک وجب است.

اگر هنگام تمرین چشم‌درد یا سردرد داشتید یعنی درست پیش می‌روید. زمانی که در باشگاه ورزشی ما وزنه می‌زنیم عظلات ما درد می‌گیرند و در نهایت قوی‌تر می‌شوند. پس اگر هنگام تمرین ستاره، چشم درد داشتید اصلا نگران نشوید و مطمئن باشید که دارید تمرین را به درستی انجام می‌دهید. اما اگر مقدار چشم در شما بیش از حد شد بهتر است تمرین را متوقف کنید و به چشم‌ها خود استراحت دهید.

تمرین افزایش حوزه دید در آموزش تندخوانی

لطفا به ساعت دیواری خانه خود نگاه کنید. سعی کنید بدون این که چشم خود را حرکت دهید، اشیا کنار آن را ببینید و حدس بزنید. این کار باعث می‌شود که به مرور زمان بتوانید حوزه دید بیشتری داشته باشید و اشیا بیشتری را در اطراف خود مشاهده کنید. بنابراین به یک شی که فاصله زیادی از شما دارد دقت کنید و سعی کنید تمام اشیا کنار آن را حدس بزنید. به مرور زمان شما می‌توانید روی کتاب با همین تمرین کلمات بیشتری را مشاهده کنید.

یک تمرین واقعی برای همین لحظه

از شما می‌خواهم به دایره وسط عکس زیر نگاه کنید. تمرکز شما فقط روی دایره وسط باشد و چشم‌ها خود را حرکت ندهید. در گام بعدی شما باید اشکال کنار آن را حدس بزنید. این تمرین بسیار ساده است و به افزایش حوزه دید چشم شما برای تند خوانی کمک می‌کند.

یادگیری مهارت تندخوانی

برای این که به مهارت تندخوانی دست پیدا کنید و زندگی خود را متحول کنید باید یک سری تمرینات را برای افزایش سرعت مطالعه انجام دهید. می‌خواهیم به صورت خلاصه تمرین‌های بالا را مرور کنیم:

باید بدانیم که هنگام مطالعه مکث نکنیم، لب‌خوانی و ذهن خوانی ممنوع است. و هم‌چنین از یک انگشت یا شی برای راهنمایی بهتر چشم استفاده کنیم. باید سعی کنیم که دیگر به عقب برنگردیم حتی زمانی که متوجه نمی‌شویم. و در انتها سعی کنیم، چشم‌های خود را تقویت کنیم.

تمرین دیگر برای افزایش حوزه دید

زاویه دید شما به سمت وسط باشد. در عبارت زیر به مربع میانی متمرکز شوید و بدون نگاه به طرفین عبارت ها (سمت راست و چپ) تا انتها بخوانید.

تمرین دیگر برای افزایش حوزه دید

آموزش اصولی مطالعه مهارت های تندخوانی و دقیق خوانی

تندخوانی یعنی این که با سرعت بیشتری مطالعه کنیم و درک بیشتری هم داشته باشیم. این که بخواهیم فقط تند بخوانیم و درک نداشته باشیم، هیچ فایده‌ای برای ما ندارد. برای این که بتوانید زودتر به مهارت تندخوانی دست پیدا کنید، سعی کنید از کتاب‌های ساده شروع کنید و یا کتاب‌هایی را که قبلا مطالعه کردید را با سرعت بیشتری مطالعه کنید. یادتان باشد که ما می‌توانیم هر مهارتی را یاد بگیریم.

تکنیک‌ های تندخوانی

یکی از تکنیک‌های مهم و کاربردی در تندخوانی برای کنکور در خلاصه‌نویسی است که برای سرعت بیشتر بهتر است از روشی که الان یاد میگیرید، استفاده کنید. ما زمانی که کتاب را به روش تندخوانی می‌کنیم حق نداریم در هیچ صورتی از مطالعه خود دست بکشیم. اگر خواستید نکته مهمی را خلاصه نویسی کنید یک تیک کنار آن بزنید و زمانی که مطالعه خود را به اتمام رساندید، اجازه دارید به عقب برگردید.

در این هنگام خیلی راحت به سراغ علامت‌های مشخص شده خودتان بروید و نکاتی که می‌خواهید را خلاصه نویسی کنید. پس اگر هنگام مطالعه قسمتی از متن را متوجه نشدید، با علامت ضربدر برای خودتان مشخص کنید و اگر مشاهده کردید که یک قسمت نیاز به خلاصه نویسی دارد، یک علامت تیک کنار آن خط بزنید. زمانی که بخش مورد نظرتان را در کتاب تمام کردید به سراغ خلاصه نویسی خود رفته و شروع به یادداشت نکات مهم کنید.

این را به خاطر بسپارید که مهارت تندخوانی هیچ معایبی ندارد و با یادگیری اصولی این مهارت طبیعتاً در جنبه‌های مختلف زندگی موفق خواهیم بود، فقط باید از آموزش‌های درستی استفاده کنیم.

آمار سرعت مطالعه در کشور‌ها مختلف

شما که دارید این متن را می‌خوانید احتمالا برایتان جالب است که بدانید سرعت مطالعه عموم افراد در کشور‌های مختلف چند کلمه در دقیقه است. در ابتدا باید بدانید که استاندارد سرعت مطالعه در جهان 600 کلمه در دقیقه است.

سرعت مطالعه موضوع مهمی است که در کشورهای پیشرفته جز واحدهای درسی محسوب می‌شود. حتی خیلی از دانشگاه‌های پیشرفته قبل از ثبت‌نام دانشجوها، مهارت تندخوانی را یاد می‌دهند. جالب است بدانید که سرعت مطالعه ما ایرانی‌ها به طور میانگین 100 تا 200 کلمه در دقیقه است. در حالی که این سرعت در کشور ژاپن به طور میانگین به 1000 تا 1200 کلمه در دقیقه می‌رسد. در جدول پایین می‌توانید سرعت مطالعه دانشجو‌ها را مشاهده کنید.

کشور میانگین سرعت مطالعه
کلمه در دقیقه (wpm)
میانگین درک مطلب
ژاپن 1100 بالای 80%
آمریکا 730 بالای 80%
سوئیس 600 بالای 60%
آلمان 550 بالای 60%
ایران 150 بالای 50%

نمایش 1 تا 5 از مجموع 5 موردقبلیبعدی

سرعت مطالعه ایرانی‌ها در یکی از دانشگاه‌های برتر ما به اسم دانشگاه شریف گرفته شده است. متاسفانه همانطور که مشاهده کردید سرعت مطالعه و درک مطلب ما بسیار پایین است. مهارت تندخوانی مهارت بسیار مهم و کلیدی است که شما با یادگیری آن می‌توانید از دیگران و رقبای خود متمایز شوید و راحت‌تر مسیر موفقیت را طی کنید.

رکورد دار تندخوانی جهان

رکورد دار تند خوانی جهان یک خانم به نام آنا جونز است که با سرعت مطالعه 4251 کلمه در دقیقه رکورد دار تند خوانی در جهان است. باید بدانید که خانم آنا جونز برای این که بتواند این رکورد را بزند سال‌های زیادی تمرینات تندخوانی را به صورت مداوم انجام داده است. یعنی شما هم می‌توانید با تمرین بیشتر حتی این رکورد را به اسم خود در بیاورید.

اگر کرنومتر خود را برای مطالعه این متن استارت کرده بودید، همین جا آن را متوقف کنید.

محاسبه سرعت مطالعه

شما به راحتی می‌توانید سرعت مطالعه خود را حساب کنید. کافیست تعداد کلمات متنی که خواندید را بدانید. متنی که شما مطالعه کردید 3000 کلمه بود. حالا کافیست با یک فرمول ساده ریاضی متوجه شویم، دقیقا سرعت مطالعه ما چقدر بوده است. لطفا به فرمول پایین دقت کنید.

محاسبه سرعت مطالعه

مثال واقعی برای سرعت مطالعه

با یک مثال واقعی یاد بگیریم که چگونه سرعت مطالعه خود را حساب کنیم. خب این متن تا کمی بالاتر 3000 کلمه بود. ما 3000 را ضرب در 60 می‌کنیم. حاصل آن عدد 180.000 می‌شود. حال مدت زمانی که مطالعه کردید را به ثانیه به دست می‌آورید.

مثلا اگر این متن را در 10 دقیقه مطالعه کرده باشید باید 10 را ضرب در 60 کنیم که به ثانیه تبدیل شود. حاصل جواب ما 600 می‌شود. تنها کافیست 180.000 را تقسیم بر 600 کنیم. حاصل جواب می‌شود 300 کلمه در دقیقه.

اگر شما این متن را در ده دقیقه مطالعه کرده باشید یعنی سرعت مطالعه شما 300 کلمه در دقیقه است. به همین راحتی می‌توانیم سرعت مطالعه خود را محاسبه کنیم.

حرف پایانی مطلب آموزش تندخوانی

تندخوانی چیست؟ چرا تندخوانی اهمیت در دنیای امروز اهمیت دارد؟ تندخوانی: یعنی با سرعت بیشتری مطالعه کنیم و درک بیشتری هم داشته باشیم. با آموزش تندخوانی کتاب می‌توانیم در طول عمر کتاب‌های بیشتری را مطالعه کنیم و به خِرد خودمان اضافه کنیم. اگر دانش‌آموز یا کنکوری هستید، این مهارت را جدی بگیرید. آموزش تندخوانی برای کنکور به شما کمک می‌کند که سرنوشت بهتری در بهترین دانشگاه‌ها داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم با آموزش تصویری تندخوانی شما این مهارت را یاد بگیرید. امیدوارم از آموزش تندخوانی رایگان ما لذت برده باشید و تمرین‌هایی که گفته شد را انجام دهید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران
  • سید 16 اسفند 1400 / 6:59 ق.ظ

    عالی بود دمتون گرم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان