آزمون‌های سال 1402 بروز رسانی شدند ( برای مشاهده کلیک کنید)
عوامل موثر در انتخاب شغل(7 مورد)

جدیدترین سوالات استخدامی

Search
زمان مطالعه : 1 دقیقه

آنچه در این پست خواهید دید

عوامل موثر در انتخاب شغل(7 مورد)

یکی از مهمترین و سرنوشت ساز ترین نکاتی که برای یک جوان اهمیت دارد انتخاب شغل مناسب است با توجه به عواملی که این جوان در آن قرار دارد و هدف ما در این مقاله این است تا شما را درانتخاب یک شغل مناسب یاری نماییم تا رضایت شغلی شما نازنینان نیز تامین گردد.

از آنجا که انتخاب یک شغل متواند تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار گیرد و سالهای دیگر زندگی شما را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد و عوامل موثر در انتخاب شغل(7 مورد) یکی از انتخاب های استرس زا میتواند برای شما عزیزان باشد و افزایش دانش در زمینه انتخاب شغل میتواند این استرس را کاهش داده و در انتخاب صحیح شما تاثیر زیادی داشته باشد، در صورتی که این چنین نباشد سالها رنجش در خصوص رفاه ناکافی و عدم پیشرفت در شغل مورد نظر با توجه به عدم علاقه به آن در انتظار شما نازنینان میباشد.

عوامل موثر در انتخاب شغل(7مورد)

عوامل موثر بر انتخاب شغل مناسب عبارتند از:

  • مهارت
  • ارزش
  • محدودیت
  • بلندپروازی
  • نیاز بازار
  • شخصیت
  • عوامل محیطی

توضیحات مختصر در خصوص عوامل موثر در انتخاب شغل:

– تاثیر مهارت در انتخاب شغل:

از جمله موارد مهم در انتخاب شغل در هر فرد مهارت افراد در زمینه های گوناگون است که به استعداد ذاتی او برمیگرددو در صورتی که شخص در کارهایی که خد در آن مهارت دارد و این مهارت از ذات اوست مانند صدای خوب که در مشاغلی مانند تهیه کتاب صوتی، پادکست، دوبلوری و… بکار میرود استفاده نمایید و یا اینکه مهارتی است که از تکرار و تمرین بدست  آمده مانند اینکه نقاشی که در نقاش یا بازیگر بوده و فرزند در این کار با رفتن به دانشکده هنر و شیوه های دیگر قدم گذاشته است میتواند بسیار مفید باشد

البته این مورد در کنا سایرعواملی که در ادامه ذکر میگردد میتواند منبع و منشا تصمیم شما نازنینان باشد مانند علاقه و جایگاه اجتماعی و حقوق و سایر عوامل.

 2- تاثیر ارزش ها در انتخاب شغل:

تاثیرعواملی مانند ارزش ها که در افراد گوناگون متفاوت است میتواند در انتخاب یک شغل بسیار مهم و ز عموامل رضایت شغلی باشد باشد مانند از خود گذشتگی در پرسنل خدوم کادر درمان و سازمان هایی مانند سازمان انتقال خون ایران که نکته مهم در انتخاب این مشاغل در نوجوانان روحیه ایثار این افراد در برخورد با سایر افراد در جامعه است و ما این ایثار و از خود گذشتگی را در دوران بیماری کرونا دیده ایم و کماکان این عزیزان در حال ایثار و از خود گذشتگی هستند.

 3- محدودیت ها از عامل های موثر در انتخاب شغل:

زمانی که شما درگیر انتخاب شغل مورد نظر خود هستید،علاقه و استعداد خوبی هم دارید باید به محدودیت های خود نگاهی بیندازید، محدودیت هایی مثل محدویت های خانوادگی ، جغرافیایی، جسمی و… که از عوامل موثر در انتخاب شغل هستند و بی توجهی به این عوامل میتواند ناکامی در رشت مورد نظر را به همراه داشته باشد.

دانلود سوالات استخدامی دبیر جغرافیا آموزش و پرورش (مختص آزمون 1401)

4- بلندپرواز بودن در انتخاب شغل:

این به نوع نگرش و روحیه افراد بستگی دارد که میخواهند یک کار با درآمد ثابت و بدون دغدغه داشته باشند یا یک کار همراه با تنوع و افزایش جایگاه در آن شغل و نیز یک آدم علمی میخواهید باشید و یا یک فرد فنی، اینها میتواند از مواردی باشد که شما نمی توانید در آینده آن را تغییر درهید زیرا در سرشت شما نهادینه شده است همانند اینکه از یه شطرنج باز بخواهیم در مسابقات دو و میدانی شرکت نماید.

5- نیاز بازار کار برای انتخاب شغل

این یک نکته بشدت مهم و اساسی است که در کاری که در آن مهارت و علاقه دارید به درآمد زایی برسید و آن مستلزم نیاز بازار است زیرا در صورتی که این مهارت و علاقه به بازدهی نرسد رفته رفته در ادامه آن مسیر دلسرد خواهید شد و این دلسردی از عوامل دور شدن از اهداف اولیه ای است که شما عزیزان را در مسیر این شغل قرار داد، بنابراین توصیه میگردد که حتما علاوه بر مطالعه در خصوص شغل مورد نظر، به مطالعه میدانی نیز بپردازید.

شخصيت و انتخاب شغل:

ارتباط تنگاتنگی بین روحیه و شخصیت افراد وجود دارد، که درونگرا و برونگرا بودن دراین میان مورد مهمی است و باید به آن دقت نظر داشته باشید، این تیپ های شخصیتی را میتوانید از مشاوان روانشناسی یا با سرچ در اینترنت بدست آورید و در لیست عوامل تاثیر گذارانتخاب شغل قرار دهید.

7ـ تاثیرعوامل محيطي در انتخاب شغل:

    عوامل محيطي شامل قسمت های متفاوتی است که توضیح مختصری برا هر کدام ارائه مینماییم.

ـ مباني فرهنگي خانواده: فرهنگ خانواده مشتمل بر آداب و رسوم، عقايد و شيوة زندگي در اشتغال مؤثر است. مثلاً ورود به كار دولتي يا بازار آزاد به فرهنگ خانواده بر مي گردد.

ـ طبقه اجتماعي : خانواده هايي كه داراي وجهه اجتماعي بالايي هستند، از اشتغال به كارهاي يدي و كارگري گريزان هستند.

ـ موقعيت جغرافيايي: افراد روستا و شهر متناسب با موقعيت جغرافيايي خاص خود، گرايش هاي متفاوتي در انتخاب شغل دارند.

ـ وضع اقتصادي : خانواده هايي كه درآمد اقتصادي بالايي دارند، به طرف مشاغلي مي روند كه با سرمايه شخصي اداره مي شود و میتوان از آن انتظار درآمدی بالایی داشت.

ـ تغييرات صنعتي : تبديل كارهاي دستي به صورت صنعتي و تجهيزات پيشرفته و رايانه، موجب تأثير مستقيم درشيوه كار مي شود.

ـ دين : دستورات ديني مي تواند افراد را به سوي مشاغل رهنمون سازد و يا آنها رانسبت به بعضي منع نمايد

ـ جنس : مردان بيشتر به طرف مشاغل درآمدزا و كارهاي توليدي و صنعتي مي روند، ولي زنان درآمد را در درجة دوم اهميت مي دانند و ترجيح مي دهند، مشاغل درماني وخدماتي را انتخاب نمايند.

ـ تجارب شخصي : نحوه تربيت و تجارب فرد در جهات مختلف تحصيلي و حرفه اي در انتخاب شغل مؤثر است.

ـ والدين : شيوه صحيح تربيت والدين بويژه در سالهاي اوليه رشد كودك در طرز تفكر آينده شغلي فرزندان مؤثر است.

ـ اقوام و دوستان : نگرش دوستان و اقوام مي تواند در ترجيحات شغلي افراد اثرگذار باشد.

 سوالات استخدامی کارشناس راهبری حراست

کلام آخر:

انتخاب شغل یکی از عوامل تاثیر گذار در آینده هر فرد است و همه افراد ناگزیر به انتخاب آن هستند و این مورد موجب استرس  در بین جوانان میشود، کاهش این استرس با مطالعه و انتخاب شیوه درست انتخاب شغل میتواند آینده هر جوانی را دگرگون سازد.

عوامل نامبرده شده در این مقاله را میتوانید چراغ راهی برای یک انتخاب درست قرار داده و از آرمانی فکر کردن بپرهیزید و جایگزین آنرا تلاش و توکل قرار دهید زیرا با این دو عامل مطمئن باشد به موفقیت درخور میرسید.  

به این post امتیاز بدهید

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان