آزمون‌های سال 1402 بروز رسانی شدند ( برای مشاهده کلیک کنید)

چگونه بر استرس آزمون استخدامی غلبه کنیم؟

چگونه بر استرس آزمون استخدامی غلبه کنیم؟

جدیدترین سوالات استخدامی

Search
زمان مطالعه : 1 دقیقه

آنچه در این پست خواهید دید

چگونه بر استرس آزمون استخدامی غلبه کنیم؟

اگر از جمله کارجویانی هستید که برای آمادگی آزمون استخدامی دچار استرس هستید و حس می کنید که این اضطراب در روز آزمون به سراغتان بیاید، از همین حالا در استخدام آینده راه‌های مقابله با استرس را بیاموزید ، و برای رفع آن اقدام نمایید.

به این گفته دکتر جرج تاوان با دقت توجه نمایید که میگوید همه افراد قبل امتحان دچار استرس می‌شوند مقدار کمی استرس کمک کننده است، امّا استرس بیش از حد می‌تواند عواقب بدی برای افراد داشته باشد.

برای اینکه بدانید چگونه بر استرس آزمون استخدامی غلبه کنیم باید بدانید این مشکل به چه دلایلی ایجاد شده است . این فهم کمک می کند تا راه‌های غلبه بر این استرس را آسانتر پیدا نماییم.

اگر از آن جمله افرادی هستید که کمال گرا هستید و می‌خواهید همیشه بهترین باشید و هیچ اشتباهی انجام  ندهید‌، ترس از شکست می‌تواند موجب ایجاد استرس در زمان آزمون استخدامی شود.

علائم استرس قبل از آزمون:
اول باید بدانید که ترس معمولی گه بیشتر کارجویان قبل از آزمون استخدامی با آن روبرو می‌شوند با استرس واقعی متفاوت است.
اگر استرس روی اشتها و خواب شما تاثیر گذاشته است و رغبتی به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود دارید،احتمالا شما دچار استرس آزمون شده‌اید و اگر این اتفاقات مدام برای شنا اتفاق بیافتد مشکل بزرگتری ایجاد شده است.

هیچ نوع تشخیص تخصصی برای استرس قبل از آزمون وجود ندارد و فقط با علائم می‌توان این عارضه را تشخیص داد. عمومی‌ ترین و شایع‌ترین علامت استرس قبل از آزمون این است که شما فکر می‌کنید هیچ‌کدام از مطالبی که مطالعه کرده‌اید را به یاد نمی‌آورید.

اگر راه‌های مطرح شده در این مقاله را تا انتها بخوانید راه‌هایی را یاد می گیرید که به شما این اطمینان می‌دهیم تا در مبارزه با غول استرس سربلند و مقتدر بیرون بیایید.

چگونه بر استرس آزمون استخدامی غلبه کنیم؟
چگونه بر استرس آزمون استخدامی غلبه کنیم؟

34 راه برای اینکه بدانیم چگونه بر استرس آزمون استخدامی غلبه کنیم؟

1- غذای سالم بخورید:مغز انرژی زیادی نیاز دارد و طبیعتا در زمان درس خواندن تامین این انرژی موجب تمرکز بهتر و بیشتر روی مطالب درسی می شود. مانند صبحانه با شیر گرم و گردو و مواد قندی ،نهار با جوجه کباب و ماست یونانی و … و یک شام سبک .حتما و حتما روزانه بطور میانگین 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.

2- خواب کافی و مفید:خواب به مدت 8 ساعت برای ریکاوری بدن و دوری از خستگی و کسلی بسیار مهم و اساسی است و برای بیداری اجباری از نوشیدنی ‌های کافئین‌دار پرهیز کنید.

3- تمرکز بر درس :در زمان درس خواندن خود را متمرکز بر درس کنید و از انجا که مغز بیشتر از45 نمی تواند تمرکز خود را حفظ کند بعد از 45 دقیقه درس را کنار گذاشته و ذهن خود را با ورزش سبک از درس دور کنید تا از احساس خستگی و بی‌حوصلگی دوری کنید.

4 – در صورت نیاز به مشاور مراجعه نمایید: در صورتی که نیاز میدانید با یک مشاور روانشناس در خصوص تمرکز و نحوه مطالعه بر اساس خصوصیات خلقی و روحی شما که منحصر به فرد است راهنمایی طلب کنید، مطالب استخدام آینده بصورت کلی‌تر بیان میگردد .

5- برای مطالعه برنامه‌ریزی داشته باشید : برای قبولی در آزمون استخدامی با تعداد بیشمار داوطلبین ، نیاز به برنامه ریزی دقیق و مدیریت زمان دارید.از جداول زمانی-درسی استفاده نمایید.

ذکر این نکته ضروری است که هیچ روش مطالعه‌ای حجت نیست و شما با توجه به شرایط خود می توانید بهترین روش را برای خود استفاده نمایید اما باید دقت داشته باشید مهم‌تر از نوع برنامه چیدمان شده وفاداری به آن و تعهد در خصوص انجام دقیق فرآیند‌های آن است.

6- سنجش دانسته‌های خود: برای اینکه از میزان اطلاعات خود دریافت داشته باشید و استرس خود را کم کنید تعدادی سوال در رشته امتحانی خود که در استخدام آینده ارائه شده است تهیه و خود‌ آزمایی نمایید.استفاده  از سوالات معتبر تاکید می گردد.

7- سنجش دانسته‌های خود: برای اینکه از میزان اطلاعات خود دریافت داشته باشید و استرس خود را کم کنید تعدادی سوال در رشته امتحانی خود که در استخدام آینده ارائه شده است تهیه و خود‌ آزمایی نمایید.استفاده از سوالات معتبر تاکید می گردد.

8- روش مطالعه مخصوص به خود را داشته باشید : روش مطالعه و زمان خاص خود را داشته باشید چون افراد تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. بعضی‌ها صبح و برخی عصر درس می خوانند، هر دو صحیح است اما باید بدانید کدام بازدهی بیشتری برای شما دارد.

9- به رقبا توجه نکنید ، کار خود را انجام دهید : شاید برخی از رقبا و دوستان بگویند که روزی 18 ساعت درس می خوانند و آماده قبولی در آزمون استخدامی هستند ولی این را بدانید

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود                                                                       رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود

و بر عکس بعضی‌ها می‌گویند که اصلا درس نمی‌خوانند در حالی که شاید هردو عنوان ذکر شده و بیان دوستان غلو آمیز باشد و توصیه ما به شما عزیزان این است که متعادل و با برنامه ریزی خاص خود برای آزمون آمادگی لازم را کسب کنید و موفقیت خود را تضمین نمایید.

10- تفریح و عذاب وجدان همیشگی : بعد از درس خواندن طبق برنامه ریزی اگر زمان تفریح و سرگرمی شما فرا رسید از آن لذت ببرید و عذاب وجدان نداشته باشید.

11- مدیتیشن داشته باشید: چشمان خود را ببندید و روی دم و بازدم خود تمرکز کنید و تاثیر شگرف آن را ببینید.

12-امید به خدا داشته باشید : شما با توکل و تلاش مبتنی بر تعقل حتما جزء قبولی‌ها خواهید بود.

13- استراحت چشمان :بعد از مطالعه در هر ست به فضای دوردست نگاه کنید و این فضا حدالامکان سبز رنگ باشد مانند جنگل یا باغچه تا نزدیک بینی ممتد چشمان شما ناشی از مطالعه کتاب موجب خستگی چشم شما نگردد.

چگونه بر استرس آزمون استخدامی غلبه کنیم؟
راه های کنترل استرس چیست؟

در نهایت چند مورد از موارد مورد نیاز برای آزمون نیز بصورت کوتاه ذکر می گردد.

1. آمادگی کامل: برای کنترل استرس در آزمون‌های استخدامی، آمادگی کامل بسیار مهم است. این شامل آشنایی با نوع آزمون، مطالعه در مورد شرکت و شغل مورد نظر، تمرین پاسخ به سوالات متداول و تمرین بهبود مهارت‌های ارتباطی و صحبت کردن است.

2. تمرین تنفس عمیق: تنفس عمیق و کند می‌تواند به شما کمک کند که استرس خود را کنترل کنید. در طول آزمون، بهتر است به طور آرام و عمیق تنفس کنید و به خودتان بگویید که همه چیز درست خواهد شد.

3. تمرین مدیتیشن: تمرین مدیتیشن نیز می‌تواند به شما کمک کند که استرس خود را کنترل کنید. با تمرین مدیتیشن، می‌توانید به شکلی آرام و متمرکز باشید و به خودتان اعتماد کنید.

4. تمرین تصور سناریوی مثبت: قبل از آزمون، بهتر است چند دقیقه به تصور سناریوی مثبت فکر کنید. بهتر است به خودتان بگویید که بهترین خودتان را در آزمون نشان داده و موفق خواهید شد.

5. تمرین بازی‌های ذهنی: تمرین بازی‌های ذهنی می‌تواند به شما کمک کند تا استرس خود را کنترل کنید. این بازی‌ها شامل بازی‌های حافظه، بازی‌های تفکری و بازی‌های مهارت‌های شناختی می‌شوند.

6. تمرین تکنیک‌های مدیریت زمان: مدیریت زمان می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر برنامه‌ریزی کنید و استرس خود را در آزمون کاهش دهید. این شامل تمرین تکنیک‌های مدیریت زمان مانند تقسیم وقت، اولویت‌بندی و تعیین هدف است.

7. حفظ سلامت جسمانی: سلامت جسمانی برای کنترل استرس بسیار مهم است. بهتر است قبل از آزمون، به خوبی بخوابید، غذای سالم و خوشمزه بخورید و ورزش کنید.

8. حفظ روابط اجتماعی: حفظ روابط اجتماعی نیز برای کنترل استرس در آزمون‌های استخدامی مهم است. با ارتباط با دوستان و خانواده، می‌توانید استرس خود را کاهش دهید و از حمایت‌هایشان بهره ببرید.

9. استفاده از تکنولوژی: استفاده از تکنولوژی می‌تواند به شما کمک کند تا استرس خود را کنترل کنید. اپلیکیشن‌های مدیریت استرس، موسیقی آرامش‌بخش و روش‌های دیگر می‌توانند به شما کمک کنند تا آرامش خود را بازیابید.

10. استفاده از خدمات مشاوره: در صورتی که استرس شما به حدی بالاست که قابل کنترل نیست، بهتر است از خدمات مشاوره استفاده کنید. مشاوره می‌تواند به شما کمک کند تا استرس خود را کنترل کرده و بهترین عملکرد را در آزمون‌های استخدامی داشته باشید.

 

چگونه بر استرس آزمون استخدامی غلبه کنیم؟
چگونه بر استرس آزمون استخدامی غلبه کنیم؟

11. تمرین سوالات آزمون: در صورتی که می‌دانید نوع آزمون و سوالات آن چگونه است، می‌توانید با تمرین پاسخ به سوالات مربوطه، خود را آماده‌ی آزمون کنید و از افزایش اعتماد به نفس خود نیز برخوردار شوید.

12. تمرین تمرکز: برای کنترل استرس در آزمون‌های استخدامی، تمرین تمرکز بسیار مهم است. با تمرین تمرکز و تمرین بهبود مهارت‌های تمرکز، می‌توانید استرس خود را کاهش دهید.

13. تمرین ارتباطات اجتماعی: تمرین ارتباطات اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید و از حمایت‌هایشان در آزمون‌های استخدامی بهره ببرید.

14. تمرین خود کنترلی: خود کنترلی بسیار مهم است. با تمرین خود کنترلی، می‌توانید بهبود مهارت‌های هیجانی خود را تجربه کنید و بهترین عملکرد خود را در آزمون‌های استخدامی داشته باشید.

15. تمرین مهارت‌های تفکر مثبت: تمرین مهارت‌های تفکر مثبت می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین خودتان را در آزمون نشان دهید و استرس خود را کاهش دهید.

16. روش‌های تنظیم هیجان: روش‌های تنظیم هیجان می‌تواند به شما کمک کند تا استرس خود را کنترل کنید. این شامل روش‌هایی مانند تمرکز بر تنفس، تمرین‌های تصویرسازی و روش‌های دیگر می‌شود.

17. تمرین تکنیک‌های تفکر شناختی: تمرین تکنیک‌های تفکر شناختی می‌تواند به شما کمک کند تا استرس خود را کنترل کنید. این شامل تمرین‌هایی مانند شناسایی و تغییر تفکر منفی، تمرین تمرکز بر راه‌حل‌های ممکن و تمرین تفکر خلاق است.

18. تمرین استراحت کافی: استراحت کافی برای کاهش استرس بسیار مهم است. بهتر است قبل از آزمون‌های استخدامی، به خوبی استراحت کنید و به همین دلیل تلاش کنید که قبل از آزمون، به مقدار کافی استراحت کرده و خود را بهینه کنید. بهتر است از استراحت‌های کوتاه و منظم در طول روز و همچنین استراحت کامل در شب استفاده کنید.

91. تمرین مدیریت زمان: مدیریت زمان می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ریزی مناسبی برای آزمون داشته باشید و به این ترتیب استرس خود را کاهش دهید. بهتر است قبل از آزمون، برنامه‌ریزی خود را برای پاسخ به سوالات آزمون و تقسیم زمان مناسب برای هر سوال، انجام دهید.

20. تمرین تنظیم خود: تنظیم خود به معنای تمرین در نظم‌بخشی به زندگی و ایجاد تعادل در زندگی است. با تمرین تنظیم خود، می‌توانید استرس خود را کاهش دهید و بهترین عملکرد خود را در آزمون‌های استخدامی داشته باشید.

لازم به ذکر است که هر فردی ممکن است به پیشنهادهای مختلفی نیاز داشته باشد و بهتر است با توجه به شرایط و نیازهای خود، پیشنهادات مناسب را برای کنترل استرس در آزمون‌های استخدامی انتخاب کنید.

بیشتر بخوانیم:

7 راه کار خوب تست زدن در آزمون استخدامی

5 راه اصلی موفقیت در آزمون استخدامی (تجربه داوطلبین)

چطور برای آزمون استخدامی وزارت بهداشت برنامه ریزی کنم؟

نحوه آماده‌سازی بهتر برای آزمون استخدامی

4.9/5 - (14 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران
  • Reyhane 15 مرداد 1400 / 7:11 ب.ظ

    سلام از سایت استخدام اینده ممنونم
    چقدر تو اینترنت دنبال این مطلب بودم فوق العاده بودددد
    چقدر سؤالاتتون کامله دارم مطالعه میکنم بشدت کمکم کرده
    سپاس
    یه سوال برای تمامی دروس هم سوالات تستی تخصصی و هم عمومی و هم جزوات دارید؟

    • test 13 دی 1400 / 8:41 ق.ظ

      سلام.بله در بخش فروشگاه موجود است و همواره این بخش در حال تکمیل میباشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان

لطفاً منتظر بمانید...